سئو یا بهینهسازی سایت فرایندی است که برای بهبود دیدن یک وبسایت یا یک سایت دیگر در صفحه نتایج موتورهای جستجو که میتواند طبیعی و یا الگوریتمی باشد، میگویند. این یکی از روشهای بازاریابی اینترنتی و موتور جستجو و سئو است. به صورت کلی وب سایت هایی که دارای بالاترین مکان و بیشترین تکرار در صفحه ی نتایج موتورهای جستجو مخصوصا گوگل باشند، بازدیدکنندهٔ بیشتری از طریق موتورهای جستجو به دست خواهند آورد و همچنین سئو بهتری نیز دارند.برای دارندگان وب سایت یکی از عوامل مهم و حیاتی بدست اوردن کاربران و بازدیدکنندگان جدید از موتورهای جستجو و مخصوصا گوگل می باشد.

تاریخچه سئو و بهینه سازی سایت
علم سئو و بهینه سازی سایت در اواسط دهه ۱۹۹۰ توسط وب مستر ها و مدیران سایت های بسیار بزرگ شروع شد. در ابتدا همه وب مسترها می بایست تمام صفحات خود را برای آمدن خزنده ها به سایت آن ها ثبت می کردند تا در نهایت صفحات آنها در نتایج جستجو به نمایش گذاشته می شد. امروزه با رشد اینترنت فروش خدمات اینترنتی هم افزایش یافته است اما در حال حاضر موتورهای جستجو پس از مدتی کوتاه مطالب شما را ایندکس می کنند برای سرعت بخشیدن در این زمینه می توانید نقشه سایت را برای وبمستر تولز ارسال کنید تا زودتر در نتایج جستجو گوگل قرار بگیرید.
سئو و بهینه سازی سایت
بعضی از موتورهای جستجو ازجمله یاهو سرویس پولی ارسال را پیاده میکنند که استفاده از خزندهها را هم بصورت مجموعهای از قیمتها و نیز بصورت سیستم بها به ازاء هر کلیک، اجرا میکند. این برنامهها معمولاً قرارگیری در بانک اطلاعاتی موتور جستجو را ضمانت کرده و در قبال رتبهای مشخص برای صفحه در لیست نتایج جستجو ضمانتی نمیکنند.دو فهرست اصلی اینترنتی یعنی Yahoo Directory و Open Directory Project، هردو نیاز به ارسال دستی و بررسی انسانی دارند.
خزندههای موتورهای جستجو میتوانند به عوامل مختلفی در هنگام خزیدن در یک وب سایت توجه کنند. تمامی صفحات وب ایندکس نمیشوند. همچنین فاصله یک صفحه از ریشه سایت میتواند عاملی در پیدا شدن یا عدم آن توسط خزندههای موتورهای جستجو باشد و الویت سئو از ریشه یا روت سایت آغاز می شود امروزه بسیاری از شرکت های مطرح در دنیا به بررسی و اجرای خدمات سئو و همچنین مشاوره سئو برای شرکتهای مختلف مشغول هستند.
موتور جستجوی گوگل ابزاری به نام Google Webmaster Tools (گوگل وبمستر تولز) ارائه میدهد که در آن میتوان نقشه سایت (سایت مپ)سایت را توسط خوراک XML ایجاد کرده و بصورت رایگان ارسال نمود تا از یافته شدن تمام صفحات حتی صفحاتی که بصورت خودکار از طریق دنبال کردنلینک ها پیدا نمیشوند، اطمینان حاصل شود. که توصیه می شود این مرحله از سئو را از ابتدا راه اندازی وب سایت اجرا شود.
موتورهای جستجوی پیشتاز همچون یاهو،گوکل و بینگ از خزندهها جهت یافتن صفحات برای نتایج جستجوی الگوریتمیک استفاده میکنند. صفحاتی که از داخل باقی صفحات ایندکس شده توسط موتورهای جستجو لینک شدهاند نیاز به ارسال به موتور جستجو نداشته و بصورت خودکار پیدا میشوند.
نقش تولید محتوای تازه و کاربرپسند در سئو سایت
یکی از کارهای مهمی که مدیران سایت ها برای بهینه سازی و سئو سایت خود و یا سایت های دیگران انجام می دهند تولید محتوای مناسب و جدید برای آن سایت می باشد. محتوای مناسب علاوه بر اینکه بازدید سئو یک سایت را افزایش می دهد اعتبار سایت را نزد موتورهای جستجو افزایش می دهد و می توانید لینک های طبیعی برای سایت ایجاد کند.
سئو سایت واکنش گرا
هنگامی که گوگل در ماه ژوئن 2012، الویت خود را برای سایت های واکنش گرا و کاربر پسند اعلام کرد بلافاصله جریان های طراحی سایت های واکنش گرا آغاز شد اما مسئله فراموش شده در این بین, سئو سایت های واکنش گرا Responsive بود این در حالی است که سایت های واکنش گرا می توانند هم سئو خوبی داشته باشند و همچنین کاربرپسند باشند و یکی از فاکتورهای جدید سئو نیز طراحی وب سایت های واکنشگرا است.
کلمات کلیدی و سئو
انتخاب کلید واژهها و یا همان برچسب های مناسب یکی از فاکتورهای مهم در سئو است که باید توسط نویسندگان وب سایت و برنامه نویسان و طراحان وب سایت در نظر گرفته شود.
جلوگیری از اجرای خزندهها
مدیران وب سایت ها برای جلوگیری از نتایج ناخواسته در شاخص های جستجو میتوانند عنکبوتهایی که توسط فایل استاندارد robots.txt که در فهرست ریشه دامنه ذخیره میشود، بسازند که فایلها و فهرستهای خاصی را مورد خزیدن (Crawl)قرار ندهد.
اثر صفحه فرود در سئو
یکی از فاکتورهای مهم در خصوص سئو مشخص کردن صفحات فرود یا همان landing page می باشد.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر